Search

آرم یا نشانه چیست؟

آرم یا نشانه چیست؟

آرم یا نشانه چیست؟

در ادامه جلسات مدرسه طراحی و همچنین گرافیک به جلسه دوم از قدم دوم (آرم و همچنین نشانه چیست؟)رسیدیم در آن مقاله سعی شده به تاریخچه لوگو نگاهی بیاندازیم و همچنین سپس به ریشه یابی لوگو پرداختیم و همچنین در انتها انواع سبک لوگو را معرفی میکنیم .در کنار آن مقاله مقاله ای دیگر تحت عنوان داستان لوگو های معروف هم در وبسایت و مرکز خبرهای جدید نشر یافته شده شده می باشد که به تو پیشنهاد میدهیم جهت درک بهتر آن موضوع حتما مقاله رو هم مطالعه فرمائید .

نماد و نشانه در طول تاریخ آرم یا نشانه چیست؟نماد و همچنین نشانه در طول تاریخ

در طول تاریخ از نماد، که نوعی علامت واجد هویت بصری ست، به عنوان ابزاری جهت ساخته یا ایجاد ارتباط بهره بری و استفاده شده می باشد.

تصور بر آن می باشد که انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و همچنین ساخته یا ایجاد نقش بر دیوار غارهای آلتامیرا در اسپانیا و همچنین لاسکو در فرانسه تلاش داشته تا از آن طریق به دیگران اعلان خطر یا آگهی دهد و همچنین یا پیام های دیگران را منتقل کند . در جوامع قرون وسطایی بازرگانان و همچنین صنعتگران جهت مشخص کردن کالا ها و همچنین محصولاتشان از علایم و همچنین نماد ها ی خاص بهره بری و استفاده می کردند. چاپگران قسمتهای آخر سده ۱۹ میلادی بر روی تمامی چاپ نقش های خود نماد هایی را به صورت حرف نشانه یا امضا چاپ می کردند که معرف حرفه آنان بود. در آغاز سده ۲۰ نیز گاوچرانان آمریکایی جهت مشخص کردن مالکیت دام های خود از علایم انحصاری بهره بری و استفاده می کردند.

طی دوره رکود اقتصادی آمریکا، کارگران دوره گرد یا در واقع پیشه ورانی که بیکار شده بودند، یک نظام ارتباطی تحلیلی و همچنین اصولی و کاربردی را ابداع نمودند .آنها علایم و همچنین نشانه هایی بودند که بر دیوار منزل و خانه ها و همچنین ساختمان ها رسم کردند که مثلا گویای خطراتی بود که کارگران را تهدید می کرد. یعنی درست شبیه به روشی که انسان غار نشین از تصاویر خطی بهره بری و استفاده می کرد.

 

نماد ها و همچنین احساسات

نمادها نیز مثل شکل حروف و همچنین رنگ، می توانند واکنش های حس ویژه ای را در ما بر انگیزند. معنی نماد ها بستگی به کاربرد آنها دارد. مثلا نقشی مانند صلیب شکسته مرتبط به دوران پیش از تاریخ به آن معنی می باشد: “همه جهت یکی” و همچنین نمایانگر اقتدار و قدرت و همچنین خلاقیت می باشد. آن نماد جهت بار اول روی سکه هایی متعلق به کرت باستان، اشیاء آمریکای جنوبی و همچنین آثار سفالی ناواجو یافت شد.

هنگام و زمانی که رایش سوم هیتلر از صلیب شکسته به عنوان نماد هویت خود بهره بری و استفاده کرد، مفهوم مرتبط به آن هم نیز تغییر پیدا کرد. امروزه نمی قدرت به آن نماد به عنوان نشانه معرف همدلی و همچنین اتحاد نگریست.

نماد کبوتر صلح که طی جنگ ویتنام از سوی فعالین ضد جنگ زیاد بهره بری و استفاده شد، تداعی گر صلح می باشد. از آنجا که نماد ها می توانند مفاهیم منفی و همچنین مثبت داشته باشند طراح بایستی و حتما به هنگام طراحی علامت یا نشانه، به تاثیر روانی آن هم و همچنین حسی که در مخاطب بر می انگیزاند کاملا توجه داشته باشد.

تصویر نشانه

نماد های گرافیکی و همچنین ساده را “تصویر نشانه” می نامند. “تصویر نشانه” نوعی نماد بصری ست که اطلاعات را به صورت عکسی و همچنین بدون بهره بری و استفاده از کلام ارائه داده و همچنین داستانی را به شیوه ای خیلی زیاد ساده و همچنین همه فهم و همچنین فارغ از محدودیت های زبانی روایت می کند.

امروزه آن نوع نماد را می قدرت در همه جا دید. از نشانه ها و علائم راهنمایی رانندگی گرفته تا نشانه ها و علائم نشانه های فرودگاه، مترو، راه آهن، ساختمان های عمومی و همچنین هر جا که ضروریست اطلاعاتی را سریع و همچنین صریح به اطلاع عموم شهروندان و مردم شهر برسانند. جهت مثال آن نماد ها ما را به سمت تلفن عمومی، ایستگاه راه آهن، اطلاعات فرودگاه و همچنین رستوران راهنمایی می کنند.

آن نماد ها بدون بهره بری و استفاده از کلمات و همچنین جملات، اطلاعات مورد نیازمان را در اختیارمان می گذارد. مثلا در صورتی که به یک کشور خارجی سفر کنیم که با زبان آن هم آشنایی نداریم، به آسانی می توانیم از نشانه ها و علائم جاده ای هشدار دهنده، همچنین از دیگر نشانه ها و علائم و همچنین نشانه ها مسیر خود را جهت مکان مورد نظر بیابیم. چراکه آن نشانه ها و علائم خود یک زبان بین المللی، بصری و همچنین بدون کلام خواهند بود.

کلمه لوگو (logo) از واژه یونانی به معنی زبان مشتق شده می باشد ؛ لوگو را به عنوان یک نماد، علامت، تصویر نوشته و همچنین عکس نوشته در نظر می گیریم که نماینگر یک نهاد، یک حرفه، محصول یا حتی یک همایش یا یک رویداد خاص می باشد.

“نشانه” تجسمی از یک نهاد می باشد و همچنین بایستی و حتما مروج هویت بصری آن هم باشد، هویتی که به آسانی و همچنین به سرعت قابل تشخیص باشد. “نشانه” نماینگر حجم بسیاری از اطلاعات می باشد که در یک گفتن بصری واحد متراکم شده می باشد.لوگوی اکسون آرم یا نشانه چیست؟

در آن باره داستان معروفی از ریموند لوئی، طراح صنعتی معرف نقل می می شود: در یک مهمانی خانمی از او همچنین پرسید که: چرا حرف x را در لوگویی که جهت شرکت “Exxon” طراحی کرده تا زیر خط کرسی ادامه داده می باشد؟ لوئی پرسید که: چه چیز باعث شده تو چنین سوالی می کنید؟ و همچنین آن هم خانم پاسخ داده بودند که: زیرا و به درستی که خیلی جلب توجه می کند. و همچنین لوئی جواب داد :”خوب پاسخ تو همین می باشد.”

حدوداً از ۱۰ سال شمسی پیش، به پیشنهاد استادان رشته ارتباط عکسی، در دانشکده های هنر واژه “نشانه” به جای “آرم” و همچنین “لوگو” مورد بهره بری و استفاده قرار گرفت.

 

اهمیت انتخاب قالب و همچنین نوع آن هم در طراحی آرم

جهت طراحی آرم شرکت یا موسسه مورد نظرتان بایستی و حتما توجه به آن پیشامد جدید مهم داشته باشید که از چه نوع قالبی بهره بری و استفاده می کنید. چرا که قالب مورد بهره بری و استفاده، خود بایستی و حتما نوعی تصویر قوی و همچنین تخیلی را بازتاب دهد. در صورتی که نماد یا تصویر مبهم باشد و همچنین موجب مضر و همچنین بد برداشت می شود، طرح نا موفق خواهد شد.

پیش از طراحی هر کار ابتدا کارهای بسیاری ببینید تا ایده های فراوانی را جمع کرده باشید. به همچنین و علاوه آن امکان برایتان پیش می آید که از تجارب دیگران بهره بری و استفاده کرده و همچنین سعی در طراحی طرح بهتری نمایید. در هر طرح روی هماهنگی و همچنین انسجام بصری طرح مکث و همچنین آنرا بدقت تحلیل نمایید و همچنین هرگز با دیدن کاری تقلید محض ننمایید.

انواع گوناگون آرم

از دیدگاه نشانه شناسی دسته بندی آرم بر حسب ترکیب عناصر زبانی و همچنین شمایلی انجام می گیرد. بر آن اساس دسته ایی از آرم ها تنها و فقط از عناصر زبانی بهره بری و استفاده می کنند (یک نام – یک یا چند حرف) که آنها را “آرم نوشتاری “، “logotype” می نامیم.

دسته دیگر با ترکیب عناصر شمایلی طراحی شده اند، که آنها را “آرم شمایلی” ، logo iconique”

یا “icotype” می نامیم.

دسته سوم، از تلفیق عناصر نوشتاری و همچنین شمایلی ساخته شده اند که آنها را “آرم تلفیقی”،”logo mixte ” می نامیم.

آرم نوشتاری logo type

آن دسته از آرم ها تنها و فقط با بهره بری و استفاده از نشانه های زبانی طراحی می شوند :لوگو bhv آرم یا نشانه چیست؟

۱-گاه با نام اختصاری یک موسسه یا نهاد مانند BHV جهت فروشگاه

Bazard de L’ Hotel de Ville، و همچنین یا CA جهت بیمهCredit Agricole  

۲- گاهی با بزرگنمایی حرف اول نام موسسه مانند H جهت انتشارات Hachette

۳-گاهی با ترکیب بندی حروف و همچنین ارقام مثل M 3

۴-بعضی اوقات نیز نام کامل موسسه یا نهاد را بازنمایی می کنند: نام طراح و همچنین سازنده جواهرات Cartier ، نام فروشگاه پهناور و بزرگ و همچنین زنجیره ای Lafayette، نام طراح و همچنین تولید کننده پوشاک New Man

بنابر آن “آرمهای نوشتاری” به دو گونه اند: یا نام موسسه را دیدن کردن و نمایش می دهند و همچنین یا از حروف و همچنین ارقام بهره بری و استفاده می کنند. بهره بری و استفاده از حروف، قابل انعطاف تر می باشد و همچنین به راحتی با باره های فرهنگی گوناگون تطبیق پیدا می کند. ولی از طرفی تآثیر گذاری آن هم به عنوان یک علامت خاص، بستگی به قابلیت به یاد سپردن آن هم دارد. نام های کامل هر چند طولانی میت وانند به یاد ماندنی باشند، زیرا مانند متن در لحظه خوانده می شوند، ولی باید توجه داشت بهره بری و استفاده از آن هم ها در باره های فرهنگی متنوع و گوناگون و مختلف ممکن می باشد مشکل آفرین باشد. در طراحی آرم های نوشتاری مانند آرم های شمایلی ممکن می باشد از عناصر تجسمی، مانند بافت و همچنین رنگ بهره بری و استفاده کنند. کاربرد آن عناصر در نوشتار و همچنین تکرار در بهره بری و استفاده یکنواخت از آن هم ها، به مرور تاثیر گذاری آرم نوشتاری را مانند آرم شمایلی می کند.

آرم شمایلی logo iconique یا ico type

فرود آرم یا نشانه چیست؟آن نوع آرم، عکسی می باشد که می تواند نماد تجریدی تصویر یک شی، یک نقش و همچنین غیره باشد.

دسته ای از آن آرم ها، فیگوراتیو خواهند بود مانند : سنجاب، مرد یا اسب. دسته ای دیگر تصاویر غیر فیگوراتیو خواهند بود مانند: پیکان، مربع، دایره و همچنین … بنابراین می قدرت ۳ نوع آرم شمایلی را در نظر گرفت:

آرم شمایلی _ imaginal عکسی می باشد که شباهت بسیاری با یک شی مادی دارد; آرم پودر شکلات سازی “Chicor’ee Leroux” زنی را که با طراحی ساده شده ای رسم شده در حال تعارف آن هم کالا به مخاطبان نشان می دهد، که نمونه مناسبی از آن گونه می باشد.

آرم شمایلی _ diagrammatique که با یک طرح خلاصه و همچنین موجز، مشخصه اصلی فرآورده را نشان میدهد. آرم قدیمی اداره برق فرانسه (EDF) که یک آذرخش می باشد دقیقا از آن مقوله نشات میگیرد.

آرم شمایلی _ استعاری

از طریق جا به جایی معنایی و همچنین با به کار گرفتن عنصری معنادار که نشان دهنده کارکرد یا توانایی مارک یا کالای مورد نظر می باشد، عمل می کند. آرم کارخانه خودرو سازی پژو که در آن هم یک شیر، استعاره از اقتدار و قدرت خودرو می باشد، در آن مقوله قرار می گیرد. آرم آن کارخانه از سال شمسی ۱۸۸۲ تا کنون چندین بار تغییر شکل یافته. تصویر شیر به عنوان عنصر ثابت و همچنین استعاره ای از اقتدار و قدرت در تمام آرم ها باز نمایی شده می باشد.

آرم شمایلی – نمادین

بدون هیچ ارتباط و رابطه فطری با موضوع و همچنین یا عملکرد آن هم ها خواهند بود. مثال آن نوع آرم تصویر تمساح در مارک تولید کننده ی پوشاک اسپورت و ورزشی ”lacoste” می باشد.

تصویر آن تمساح طرح روی بلوز ورزشکاران شد و همچنین از ان موقع تا کنون تصویر تمساح در آرم lacoste به عنوان عنصر عکسی مشخص کننده آن مارک می باشد.

آرم تلفیقی

آن دسته از آرم ها، از همزیستی دو گونه پیام ساخته می شوند: پیام زبانی و همچنین پیام شمایل نگارانه.

بدین سان امکان پدید آمدن چند گونه ارتباط و رابطه بین آن دو نوع پیام وجود دارد: می توانند همجوار هم باشند، می توانند یکدیگر را تقویت کنند و همچنین یا موجب تثبیت یکدیگر شوند.

ارتباط و رابطه همجواری، بر آن اصل استوار می باشد که نوشتار و همچنین شمایل در حکم دو واحد مستقل در کنار یکدیگر قرار می گیرند. آن نوع تلفیق در آرم به وضوح پیشامد جدید ی مشروعیت را پیش می کشد زیرا به نظر می رسد که قسمت و بخش نوشتاری و همچنین طرح شمایلی آرم، هر یک از تناسب و همچنین موضوعیت بالایی برخوردار نیستند.

آرم کارخانه تولید کننده ی روغن نباتی Lesieur نمونه ی مناسبی جهت دیدن کردن و نمایش آن نوع ارتباط و رابطه می باشد.

ارتباط و رابطه ی تثبیت کننده، می تواند گویای وضعیتی باشد که در آن هم پیام شمایلی شامل تعابیر چند گانه باشد. در آن صورت پیام زبانی با جهت دادن به مخاطب، یکی از تعابیر آن نشانه ی عکسی چند معنا را تثبیت می کند. در آرم هایی که شامل “شعار” خواهند بود، یا به عبارت دقیق تر شعار را به خدمت می گیرند، آن شعار می باشد که معنای قسمت و بخش شمایلی آرم را روشن می کند. آرم تولید کننده زیر پوشه های (دامار) نمونه خوبی می باشد. آن آرم از سال شمسی ۱۹۵۸ تا کنون چند بار تغییر یافته می باشد ، ولی باید توجه داشت شعار آن آرم همواره به عنوان عنصر نوشتاری ثابت در طراحی آن آرم، نقش تثبیت کننده ی شمایل دیاگراماتیک را به عهده داشته می باشد.

ارتباط و رابطه تقویت کننده بین دو وجه بازنمایی زبانی و همچنین شمایلی در صورتی امکان پذیر می باشد که آن دو واحد در بطن یک نظام چرخشی قرار گیرند و همچنین همچون دو عنصر همنشین نقش کلی تری ایفا کنند. در آن صورت مفهوم آرم از بک نوع فرایند خوانش نشآت می گیرد که فرم چرخش نگاه بین آن دو وجه بازنمایی یک پیام، یکپارچه شده می باشد.

آرم تولید کننده ی قهوه ی Jacques Vabre آرم کارخانه بیسکویت سازی Heudebert، یا آرم آزمایشگاه Urgo نمونه های مناسبی جهت دیدن کردن و نمایش ای نوع ارتباط و رابطه خواهند بود.

انواع نشانه ها:koka kola آرم یا نشانه چیست؟

نشانه ی نمایه ای indexi que: آن نشانه ها بر یک ارتباط و رابطه علت و همچنین معلولی میان موضوع و همچنین نشانه استوارند. نمایه نشانه ای میباشد که از موضوع خود تاثیر گرفته می باشد. یعنی به نشان بر جای مانده از گونه ای موضوع، نمایه می گوییم مانند: رنگ پریدگی چهره به نشان خستگی؛ دود به نشانه آتش، ابر به نشانه باران و همچنین …

با آن تعریف یک آرم هیچگاه نمی تواند حقیقتا یک نشانه نمایه ای باشد.

نشانه شمایلی iconique: دومین نوع نشانه در طبقه بندی سه گانه پیرس می باشد.

پیرس رابطیست مبتنی بر شباهت علت و همچنین معلول یا آن هم موضوع و همچنین نشانه: یک طرح فیگوراتیو، یک تصویر ساده شده که نمایانگر یک منزل و خانه، درخت و همچنین … باشد. در صورتی که به درخت و همچنین منزل و خانه شبیه باشد شمایل محسوب می می شود.

نشانه نمادین symbolique: نشانه هایی که به موضوع از راه قرار داد یا قاعده ای محکم و همچنین از طریق همبستگی با ایده های کلی مرتبط می شوند. نماد های کلاسیک مانند: پرچم کشورها، کبوتر صلح، علایم راهنمایی، نت های موسیقی و همچنین الفبای مدارس و همچنین… همچون نظامی از نشانه های قرار دادی در نظر گرفته شده اند.

نشانه های نمادین بیش از انواع دیگر نشانه ها در اجتماع کاربرد دارند

دوستان عزیز لطفا هرگونه نظر انتقاد و همچنین پیشنهاد خودتون رو جهت ما در قسمت دیدگاه ها گفتن کنید .

منبع
جدید و تو و تازه ترین کارت شناسایی و ویزیت : آرم یا نشانه چیست؟




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *