Search

آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

در حال حاضر منتال ری به صورت پیش فرض همراه با تری دی دی مکس نصب می می شود و همچنین در واقع جزئی از آن هم می است و خواهد بود.ولی باید توجه داشت جهت کار کردن بامنتال ری می بایست جهت تری دی مکس دقیقا مشخص کنید که می خواهید سیستم متریال ، نور و همچنین رندر تو بر مبنای منتال ری باشد . جهت آن منظور از منوی رندر  گزینه Render Setuap  را بزنید یا کلید F10 را فشار دهید تا پنجره تنظیمات رندر دیدن کردن و نمایش داده می شود .

2015 05 25 19 08 52 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

سپس در سربرگ (تب) common و همچنین در قسمت assign render بر روی دکمه Production  کلیک کنید و همچنین لیست باز شده NVIDIA mental ray  را انتخاب کنید. با آن کار به تری دی مکس اعلام کرده اید که می خواهید عمل پردازش رندر توسط منتال ری و همچنین الگوریتم های آن هم انجام می شود .

الان سیستم رندر گیری ما براساس منتال ری می باشد و همچنین تو هرگاه کلید f9 یا دکمه های رندر را بزنید، بر اساس mentalray رندر تو را ارائه خواهد داد .و همچنین نحوه رندر گیری کاملا عوض می می شود ، در ضمن آنکه در پایین پنجره رندر یکسری تنظیمات را دیدن می کنید که در حالت defult scanline (رندر پیش فرض تری دی مکس) وجود نداشت .

2015 05 25 19 12 50 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

قبل از کار با منتال ری بهتر می باشد با بعضی مفاهیم و همچنین تنظیمات کلی آشنا شوید:

نقطه : آن توضیحات مختص به منتال ری نمی باشد و همچنین در تری دی مکس همراه با هر موتور رندری اصولی و کاربردی می باشد .

تنظیم درایور دیدن کردن و نمایش در تری دی مکس:

در تری دی مکس بسته به سخت افزارها و همچنین نرم افزارهای موجود، چندین درایور متنوع و گوناگون و مختلف جهت دیدن کردن و نمایش صحنه ها در تری دی مکس داریم. اثر تغییر آن درایورها را در پنجره های دید می توانید ببینید و همچنین کیفیت و همچنین نحوه دیدن کردن و نمایش صحنه های تو را مشخص می کند.

2015 05 25 19 44 48 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

2015 05 25 19 45 07 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

2015 05 25 19 45 23 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

نقطه : در صورتی که از کارت گرافیکی مناسب و همچنین قدرتمندی بهره بری و استفاده می کنید بهترین حالت دیدن کردن و نمایش در Open gl  یا Direct 3d  می‌باشد.

 

نقطه خیلی زیاد مهم:

نقطه‌ای  که خیلی اهمیت دارد و همچنین اکثرا و بیشتر مواقع کاربران به آن هم اهمیت نمی‌دهند ، تعین واحد و همچنین مقیاس درست کار می باشد .مخصوصاً در منتال‌ری و همچنین موتورهای رندری که بر اساس محاسبات فیزیکی دنیای واقعی عملیات رندر را انجام می‌دهند خیلی زیاد به مقیاس درست وابسته می باشد .در آن تمرینات ما مقیاس را برحسب اینچ گذاشتیم.جهت تغییر واحد مقدار و اندازه گیری مانند شکل زیر عمل کنید.

2015 05 27 18 10 33 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

بر روی دکمه مشخص شده در عکس کلیک کنید .

2015 05 27 18 13 03 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

و همچنین واحد را بر حسب اینچ بگذارید.

2015 05 27 18 13 14 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

بعضی از اصطلاحات منتال ری:

در اینجا به توضیح بعضی اصطلاحات مرتبط به نرم افزار منتال ری می پردازیم

 

روشنایی سراسری یا Global Illumination:

عبارت Global Illumination اصطلاحی می باشد که جهت گفتن صحنه ای که شامل تمامی ویژگی های نور مانند امکان bounce (جهش) ، امکان reflection  (انعکاس) و همچنین امکان refraction (انکسار) بهره بری و استفاده می می شود . در واقع ما هرگاه ازامکان bounce   و همچنین موارد ذکر شده در صحنه های خود بهره بری و استفاده کنیم ، تمام صحنه شامل یک روشنایی کلی می می شود ، بطوریکه ما می توانیم قسمت های سایه دار را نیز ببینیم در آن حالت می گوییم از Global Illumination بهره بری و استفاده کرده ایم .

2015 06 06 19 48 31 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

در تصویر بالا همانگونه که می بینید یک قوری ساده داریم و همچنین یک منبع نور ولی باید توجه داشت در آن تصویر چیزی که تو آن هم را نمی بینید یک استوانه می باشد که در کنار قوری قرار دارد .زیرا و به درستی که در آن تصویر از Global Illumination بهره بری و استفاده نشده و همچنین استوانه در قسمت سایه ی قوری قرار گرفته بنابراین پرتو نوری به آن هم نمی رسد و همچنین ما نیز نمی توانیم آن هم جسم را ببینیم . به قسمت هایی که تحت مستقیم پرتو نور یا photon  منبع نور روشن شده Direct Illumination می گوییم .

2015 06 06 19 57 51 آموزش منتال‌ری – جلسه دوم

در تصویر فوق ما از Global Illumination بهره بری و استفاده کردیم که هم شامل Direct Illumination  می می شود و همچنین هم Indirect Illumination.

با مفهموم Direct Illumination   که آشنا شدید ، ولی باید توجه داشت در تصویر همانطور که می بینید ، ما استوانه ای که در سایه ی قوری قرار دارد را نیز می بینیم . علت آن امر بهره بری و استفاده از Indirect Illumination  می باشد .به آن معنی که قسمت هایی که تحت تابش مستقیم photon  بوده اند که مانند قبل روشن می شوند ،ولی باید توجه داشت هنگامی که تو حالت Global Illumination   را فعال می کنید ، جهت تری دی مکس مشخص کرده اید که از  Indirect Illumination نیز بهره بری و استفاده کند .در آن روش photon ها هنگام و زمانی که به یک جسم می خورند ، از روی جسم نیز بازتاب داده می شوند و همچنین به اصطلاح جهش (bounce) دارند که آن امر باعث می می شود قسمت های تاریک صحنه نیز روشن می شود و همچنین البته زمان رندر نیز افزایش خواهد یافت .

منبع
بهترین نرم افزار های گرافیکی: آموزش منتال‌ری – جلسه دوم