Search

 

تاریخچه کنسول بازی

20 ways playstation changed gaming.jpg.pagespeed.ce.ANcTD7SnuB

مایکروسافت از نسل شیشم بود که راه خودش رو به صنعت کنسول بازی باز کرد.اونا برای مقابله با کنسول ps2 شروع به تحقیقات برای ساخت کنسول کردن. تو راه ساخت کنسول Xbox،مایکروسافت آزمون و خطاهای زیادی کرد و حتی نمونه های اولیه رو شبیه به PC و با سیستم عامل ویندوز طراحی کرد که مورد رضایت بیل گیتس نبود تا جایی که امکان کنسل شدن این پروژه هم میرفت.ولی هر چه که بود،مایکروسافت پاش به رقابت های کنسولی باز شد و در سال ۱۳۸۰ عرضه ی این دستگاه پرقدرت آغاز شد.با اینکه این کنسول  نت از نظر سخت افزاری کمی قویتر از PS2 بود و سیستم آنلاین بهتری هم داشت ولی نتونست خطری برای ps2 باشه و تا سال ۱۳۸۵ که خط تولیدش بسته شد،تونست فقط ۲۴ میلیون دستگاه فروش کنه.

درسته که در سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۱ رقابت بین کنسول های فروشگاه آنلاین پلی استیشن و اکس باکس در کنار نینتندو بالا گرفت و سگا از دور رقابت حذف شد ولی از همین سالها بود که تحقیقات برای ساخت کنسول پلی استیشن ۳ آغاز شد .این خبر خیلی سریع به گوش مایکروسافت هم رسید.xbox شکست بدی در مقابل پلی استیشن ۲ خورد و مایکروسافت نمیخواست که این شکست مجددا تکرار بشه. نینتندو هم با کنسول گیمکیوب حرفایی کمی برای گفتن داشت با اینکه عناوین خوبی براش عرضه شد. نینتندودر نسل هفتم به سراغ گرافیک خیلی پیشرفته نرفت و تمرکز خودش رو بر گیم پلی بازی ها گذاشت و با ارائه یحسگر های حرکتی متنوع و دقیق تونست توجه بسیاری رو جلب کنه.اما سوی دیگه ی رقابت که بسیار شدید و پرحاشیه شد مربوط به پلی استیشن و فروشگاه اکس باکس بود.
سال ۱۳۸۸ دوتا مهندس ارشد  این شرکت ،کتابی به اسم “رقابت برای یک کنسول جدید” را منتشر کردن که به حقایق جالبی که بین IBM, و دو سازنده ی بزرگ کنسولهای بازی مربوط بود رو برملا کرد.
در سال ۱۳۸۰ و قبل از اینکه مایکروسافت اقدام به انتشار کنسول xboxکنه,شرکت سازنده ی پلی استیشن در بیانیه ای رسمی اعلام کرد مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار رو برای همکاری با IBM برای کار روی کنسول نسل هفتم و پردازشگری قدرتمند پایه ریزی کرده.این اقدام باعث شد که مایکروسافت به شدت جا بخوره.در اون زمان قانون ساخت این تکنولوژی طوری بود که اگر درخواست برای ساخت بیشتر بشه،قیمت تموم شده برای مشتری اول کاهش پیدا میکنه.IBMهم برنامه ریزی کرده بود که از این تکنولوژی در سرورهای خودش استفاده کنه
مایکروسافت در مذاکراتی که با اینتل داشت با در بسته روبه رو شد و نتونستاونارو راضی کنه تا طبق خواسته هاش عمل کنه.پردازشگر های اینتل قیمتی سرسام آور داشتند و این برای استفاده در کنسول بازی اصلا به صرفه نبود،به همین دلیل بیل گیتس در تماسی مستقیم با رئیس وقت IBMیهپیشنهاد نجومی برای ساخت پردازشگر به اون ها داد
IBM برای اینکه این مشتری بزرگ خودش رو از دست نده تصمیم گرفت نمونه ی مشابهی از پردازشگری که سه سال در حال ساخت برای پلی استیشن بود رو به مایکروسافت نشون بده.از رقابت این سه شرکت بزرگ فقط IBM بود که سود می کرد چون داشت برای هر سه تا شون پردازنده تولید می کرد.
کاتوراگی، که بعد از موفقیت های ps2 خیلی مغرور شده بود ، اشتباهی در هنگام عقد قرارداد با IBM کرد که کلیه حقوق استفاده از پاور پی سی رو در انحصار خودش در نیاورد و فرصت رو برای مایکروسافت فراهم کرد تا از تحقیقات و پولی که اون برای این موضوع خرج کرده بود ، به نفع خودش استفاده کنه . اشتباهی که باعث شد نذاره پلی استیشن ۳ برای سومین دوره ی متوالی به پرفروش ترین کنسول تبدیل شه و نینتندویی که تا دو نسل قبل به گرد پای اون هم نمیرسید،اونچنان که جمع فروش این دو کنسول Xbox360 و PS3 تازه بهکنسولWii برسه ! مایکروسافت خیلی سریع خودش رو به پلی استیشن رسوند و با همکاری یکی از طراحان ارشدش یعنی Jeff Andrews تغییراتی در پردازنده به وجود آوردن که به هیچ وجه شبیه پردازشگر پلی استیشن ۳ نباشه.از طرفی هم قراردادی با ATI برای ساخت پردازشگرگرافیکی امضا شد که کار رو سریعتر از قبل پیش میبرد.در سوی دیگه هم کاتوراگی اصلا براش مهم نبود که مایکروسافت چی کار میکنه و فقط فکر پلی استیشنش بود.حتی در یه سخنرانی از کنسول نسل بعد مایکروسافت به عنوان  Xbox 1.5  نام برد !
هر چی بود،مایکروسافت تونست با زرنگی و به نوعی استفاده از نقاط ضعف و خیانت ناخود آگاه برخی طراحان شرکت IBM خیلی زود به هدفش برسه و کنسول  Xbox360 رو در سال ۱۳۸۸ به بازارهای جهانی عرضه کنه.یک سال بعد هم پلی استیشن ۳ که مجهز به پردازشگر سلولی و گرافیک اِنویدیا بود با قیمت گرونه ۵۹۹ دلار عرضه شدکه شاید اولین حرکت اشتباهش بود.
پلی استیشن در سالهای اولیه نسل هفتم دوران سیاهی رو سپری کرد.افت فروش و نارضایتی مشتریان از عناوین عرضه شده ، فشار سختی به شرکت سازنده تحمیل کرد.در نقطه ی مقابل مایکروسافت شروع به تاخت و تاز کرد ، ولی ظاهرا کنسولشیه مشکل اساسی داشت. سه چراغه شدن و یا سوختن مدار های پردازشگر !
عجله ی مایکروسافت در ساخت پردازشگر کار دستش داد و کنسول هاشدچار سوختگی میشدن.این روند تا سال ۱۳۸۹ به طول انجامید تا مایکروسافت مدل های جدید از xbox360 را جایگزین قبلی ها کرد و تا حدود زیادی مشکل سوختگی و یا ۳ چراغه معروف رو حل کرد.PS3 هم کم کم خودش رو از دوران سیاهی بیرون کشید و از سال ۱۳۹۰خیلی به آمار فروش جهانی مایکروسافت نزدیک شد.در آمار فروش که سه کنسول اصلی نسل هفتم تا امروز داشتن،کنسولWii از نینتندو با نزدیک ۱۰۰ میلیون دستگاه در صدر جدول فروش قرار داره.بعد از اون کنسول Xbox360با ۷۷٫۲ میلیون دستگاه و در مقام سوم ام، کنسول PS3با ۷۷ میلیون دستگاه جایگرفت.
نسل هفتم کنسول ها طولانی ترین دوره در بین تمام دوران حیات کنسول های بازی با مدت ۸ سال بود. اما کم کم نوبت به نسل هشتم و ورود کنسول های جدید خانگی به بازار شد.اولین قدم رونینتندو با عرضه ی کنسول میانه ی Wii Uبرداشت.کنسولی که به عقیده ی خیلی ها ،بین نسل هفتم و هشتم قرار داره و نمیشه خیلی روش حساب کرد.
Wii U شاید یکی از افت های دیگهنینتندو به حساب بیاد.تا این لحظه این کنسول نتونسته اونطور که باید و شاید انتظاراترو برآورده کنه و مثلWii پیشتاز باشه.از طرف دیگه توی دی ماه سال ۱۳۹۱ شرکت سازنده ی پلی استیشن از تکنولوژی نسل بعد خود یعنی PS4 با نمایش چند عنوان حیرت انگیز و کنترلر نسل چهارم رونمایی کرد و خود کنسول رو در نمایشگاهE3  همین چند وقت پیش معرفی کرد. پروسه ی ساخت این کنسول از پنج سال پیش استارت خورده. در سوی دیگه میدون، مایکروسافت قرار داره که قراره کارایی کینیکت رو توی کنسول جدید خودش بیشتر از قبل کنه.همچنین مایکروسافت هم میخواد از Xboxیهسیستم همه کاره برای تمام خانواده بسازه و کنسول را محدود به بازی نکنه.